Wybór naczyń dla dziecka według Marii Montessori

Wybór naczyń dla dziecka według Marii Montessori

Porcelanowe naczynia to nie tylko piękna i użyteczna ozdoba kuchennego stołu. Oprócz walorów estetycznych mają też zastosowanie w… edukacji dziecięcej! Brzmi zaskakująco? Porcelana dla dzieci doskonale wpisuje się w założenia metody Montessori, a dodatkowo promuje zyskującą na popularności ideę zero waste i pomagają zmniejszyć ilość plastiku w domu. A to tylko niektóre z ich zalet!

Porcelana dla dzieci a metoda Montessori

Celem metody edukacyjnej stworzonej przez Marię Montessori, pedagoga i antropologa, jest wszechstronny rozwój dzieci, bazujący na ich zainteresowaniach i naturalnych etapach rozwoju. Podstawową zasadą metody edukacyjnej Montessori jest wspieranie dziecka w samodzielności, dzięki której zdobywa wiedzę o świecie. Rolą dorosłego jest przygotowanie środowiska i materiałów, a następnie umożliwienie dziecku samodzielnej nauki przez praktyczną zabawę i eksplorację.

Przestrzeń na edukację zgodną z metodą Montessori znajdzie się także w kuchni. To właśnie tam mamy mnóstwo okazji, by dać dziecku możliwość zdobywania niezależności i samodzielności. A porcelanowa zastawa doskonale nam do tego posłuży. 

Porcelana nie jest tak wytrzymałym materiałem jak plastik, co, wbrew pozorom, jest właśnie jej zaletą. Według Montessori delikatność porcelany i szkła ma wartość edukacyjną – pomaga dziecku opanować niezdyscyplinowane ruchy i uczy jak się poruszać, by nie tłuc i nie przewracać przedmiotów*. Dziecko stopniowo uczy się łagodzić swoje ruchy i dbać o powierzone mu rzeczy. W trakcie tego procesu na pewno stłucze kilka kubków lub miseczek, ale dzięki temu zobaczy naturalne konsekwencje swoich działań i nauczy się jak sobie z nimi radzić.

Dajmy więc dzieciom szklanki, talerze i sztućce jakich sami używamy i pokażmy, jak się nimi posługiwać, zamiast uczyć, że zrzucenie talerza nie ma właściwie żadnych konsekwencji! Okażemy im w ten sposób zaufanie i pomożemy budować pewność siebie, tak ważną na późniejszych etapach życia. 

Wychowanie w duchu zero waste 

Walory edukacyjne porcelanowych naczyń nie kończą się jednak na tych wymienionych przez Marię Montessori. Coraz większą popularność zdobywa dziś idea zero waste, która zachęca do ograniczenia ilości produkowanych przez nas śmieci i zachęca do poczucia odpowiedzialności za naszą planetę. Wybierając bardziej wytrzymałe niż plastik porcelanowe naczynia pokazujemy dzieciom jak ważna jest troska o środowisko i uczymy sięgać po bardziej ekologiczne alternatywy plastiku. 

Proekologiczna postawa, którą warto rozwijać już od najmłodszych lat to jedno. Równie ważne jest wykształcenie w dzieciach dobrych nawyków związanych z jedzeniem i ochrona przed działaniem szkodliwych substancji chemicznych, których w plastikowych naczyniach znajdziemy co nie miara.

Porcelana nie zawiera biosfenolu A (znanego jako BPA) oraz ftalanów. Te szkodliwe związki chemiczne bardzo często znajdziemy za to w plastikowych naczyniach. Uwalniają się podczas mycia w zmywarce lub podgrzewania, a następnie dostają się do organizmu wraz z jedzeniem. Porcelanowa zastawa wykonana jest za z naturalnych materiałów, które nawet po podgrzaniu nie stanowią zagrożenia dla zdrowia dziecka. 

Edukacja, ekologia i zdrowie

Porcelanowe naczynia dla dzieci mają więcej zalet niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Są doskonałym materiałem edukacyjnym, dzięki któremu wspieramy edukację dziecka i uczymy odpowiedzialności, a dodatkowo rozwijają w dziecku ekologiczną postawę i pomagają nam zadbać o jego zdrowie. Nie zapominajmy też o walorach estetycznych – ładny talerzyk czy miseczka z ulubionym zwierzakiem mogą być naszą kartą przetargową, gdy dziecko grymasi przy jedzeniu. Pamiętajmy jednak, aby nie wybierać naczyń, które przeładowane są kolorami i bajkowymi obrazkami. Wybierajmy minimalistyczne wzory, aby maluch mógł skupić się na posiłku. Dzięki temu zbudujemy dobre przyzwyczajenia, które będą procentować w kolejnych latach. 

Źródło:
* Basic Ideas of Montessori’s Educational Theory: Extracts from Maria Montessori’s Writings and Teachings (The Clio Montessori Series) by Maria Montessori, 28 Jun. 1997

Dodaj komentarz